Vastuullinen bisnes

Vastuullinen bisnes -projekti totetettiin sosiaalisen median viestinnän kampanjana joulun alla 2024. Kampanjan tarkoitus oli tuoda esille ja markkinoida paikallisia elintarviketuotteita ja alueen tuottajayrityksiä, jotta kuluttajalle olisi helpompaa valita joulupöytään paikallisia ruokia ja herkkuja. Vastuullinen bisnes -kampanjan tarkoitus oli nostaa tietoisuutta paikallisista yrittäjistä, tukea paikallisia viljelijöitä, elintarviketuottajia ja pienyrittäjiä sekä edistää vastuullisempaa kuluttamista. Sen avulla voitiin vahvistaa alueellista taloutta ja työllisyyttä, edistää kestävää kehitystä ja vastuullista kuluttamista sekä vähentää ruokakuljetusten päästöjä. Joensuun Nuorkauppakamari haluaa toimia aktiivisesti Joensuun ja koko Pohjois-Karjalan maakunnan alueen elinvoimaisuuden edistämiseksi. Lisäksi Joensuun Nuorkauppakamarille on tärkeää toimia vastuullisesti ja siten nostaa esille lähellä tuotettua ja paikallista lähiruokaa.
Vastuullinen bisnes -kampanja sai todella hyvän vastaanoton paikallisissa yrityksissä, sillä kampaja toi heille arvokasta näkyvyyttä. Mukana oli kymmeniä eri puolilla Pohjois-
Karjalaa toimivia paikallisia tuottajia. Kampanja tarjosi kuluttajalle helpon ja visuaalisesti houkuttelevan tavan löytää alueen lähiruokavaihtoehtoja - laadukas toteutus sai kiitosta myös kohdeyleisöltä.
Vastuullinen bisnes sisälsi huolella suunniteltuja visuaaleja, joissa käytettiin Pohjois-
Karjalan karttaa sekä tunnistettavia paikallisia rakennuksia, kuten kirkkoja ja
kaupungintaloja. Tavoitteena oli luoda helposti tunnistettava ja houkutteleva
visuaalinen ilme. Joulun aika oli erityisen merkittävä kampanjan toteuttamiselle, sillä jouluksi hankitaan yleenä kotiin sekä lahjapakettiin erilaisia laadukkaita elintarvikkeita.